Czym jest metodologia APQP?

Advanced Product Quality Planning, czyli Zaawansowane Planowanie Jakości Wyrobów, jest metodą, która powstała w latach 80. i była stosowana głównie w branży motoryzacyjnej przez trzech najpopularniejszych wtedy producentów (Ford, Chrysler oraz General Motors). Metoda polega na szczegółowym zaplanowaniu jakości produktu. Sprawdź 5 etapów tej metodologii.
Przeczytaj również: APQP – czym jest i dlaczego warto je wdrożyć?
Fazy planu jakości dla produktu
Mimo iż Ford stworzył aż 31 szczegółowych wytycznych dla tej metody, to obecnie stosowanych jest 5 odrębnych etapów Advanced Product Quality Planning:
Przeczytaj również: Agencja pośrednictwa pracy w Holandii — czym się kierować przy wyborze?
- Planowanie produktu oraz jego jakości zgodnie z oczekiwaniami klientów,
- Projektowanie i rozwój wyrobu,
- Projektowanie oraz rozwój procesu produkcyjnego,
- Zatwierdzenie procesu oraz wyrobu,
- Uruchomienie produkcji wraz z oceną wydajności i wprowadzaniem udoskonaleń.
Jakie korzyści daje stosowanie metody APQP?
Odpowiednie zaplanowanie wszystkich etapów tworzenia firmowego produktu pozwala znacznie ograniczyć koszty pracy. Przy zadbaniu o wysoką jakość przedsiębiorca nie musi obawiać się konieczności wprowadzenia zmian w produkcji ze względu na zbyt niską trwałość poszczególnych części. Kluczową rolę odgrywa również zadowolenia klienta z użytkowania zakupionego towaru. Przy braku metodologii APQP cały proces może wiązać się z wydłużonym czasem realizacji oraz licznymi poprawkami i dodatkowymi kosztami. Niestety wiele błędów pojawia się dopiero w czasie prowadzonej kontroli czy testowania produktów.
Przeczytaj również: Jaką agencję pośrednictwa pracy w Holandii wybrać?
Główny cel Zaawansowanego Planowania Jakości Wyrobów
Najczęściej metoda jest wykorzystywana podczas tworzenia nowego produktu lub udoskonalania już istniejącego wyrobu. Poszczególne wytyczne pozwalają spełnić oczekiwania odbiorców docelowych, a także usprawnić proces kontroli jakości. Wszystko to przekłada się oczywiście na osiągane zyski oraz wysoki poziom zadowolenia klientów.